HU Language HU
Nem jó most autógyártónak lenni – A BMW-t ráadásul az ág is húzta
május 7, 2019 0

A BMW is közzétette első negyedéves beszámolóját, amelyből kiderült: a német prémiumautó-gyártó szerény mértékben növelte csak eladásait, árbevétele pedig stagnált. Az új technológiákra történő átállás, az elektromos autózáshoz kapcsolódó beruházások és egy jelentős, 1,4 milliárd eurós egyszeri tétel hatására viszont jelentősen csökkent a cégcsoport profitabilitása. A menedzsment ráadásul a korábbi évekhez képest sokkal szerényebb profitrátákkal számol 2019-re vonatkozóan.

A legfontosabb sarokszámok

  • A BMW csoport több mint 605 ezer autót értékesített globálisan, amely 0,1 százalékos növekedést jelentett 2018 első negyedévéhez képest. A BMW eladásai 0,4 százalékkal, a Rolls-Royce értékesítése pedig 49,4 százalékkal nőttek, míg a Mini eladásai 1,8 százalékkal csökkentek a negyedév során.
  • A BMW csoport árbevétele több, mint 22,4 milliárd euró volt az első negyedévben, amely 0,9 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest.
  • A német prémiumautó-gyártó üzemi eredménye 589 millió euró volt, amely közel 78 százalékos csökkenést jelentett 2018 első negyedévéhez képest. A vállalat üzemi marzsa 2,6 százalékra zsugorodott 2019 első negyedévében, míg 2018 azonos időszakában 11,9 százalékos üzemi marzsot ért el a vállalat.
  • A nettó eredmény 588 millió euró volt a harmadik negyedévben, amely közel 74 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest.

A kartellbotrány látványosan befolyásolta a negyedévet

A BMW csoport árbevétele több, mint 22,4 milliárd euró volt az első negyedévben, amely 0,9 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest. A stagnálás döntően annak volt betudható, hogy a meghatározó autógyártó divízió csökkenő árbevételét ellensúlyozni tudta a pénzügyi divízió jó teljesítménye.

Nem jó most autógyártónak lenni - A BMW-t ráadásul az ág is húzta

A német prémiumautó-gyártó üzemi eredménye 589 millió euró volt, amely közel 78 százalékos csökkenést jelentett 2018 első negyedévéhez képest. Ez az érték elmaradt a 666 millió eurós elemzői várakozástól. A csökkenést részben azzal magyarázta a vállalat, hogy a kutatás és fejlesztés költségei, illetve az elektromos autózáshoz kapcsolódó beruházások emelkedtek az előző év azonos időszakához képest. Vagyis a jövő mobilitására történő felkészülés, átállás volt az egyik tényező, amely negatívan hatott az üzemi eredményre. Ahogy az európai autópiacon tomboló árháború és a globális kereskedelmi háború is kedvezőtlenül hatott a vállalat teljesítményére. Továbbá a BMW kénytelen volt egy 1,4 milliárd eurós egyszeri tételt is elszámolni a negyedév során. Az Európai Bizottság szerint ugyanis más német autógyártókkal összefogva közel tíz éven keresztül korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén. Ennek következtében pedig a németek jelentős összegű bírságra számítanak.

A BMW csoport üzemi marzsa 2,6 százalékra zsugorodott 2019 első negyedévében, míg 2018 azonos időszakában 11,9 százalékos üzemi marzsot ért el a vállalat.

A core üzletág, vagyis az autógyártás üzemi eredménye -310 millió euró volt a fentebb felsorolt okok hatására, a pénzügyi divízió 648 milliós, míg a motorgyártás 89 millió eurós üzemi eredményt ért el.

A BMW nettó eredménye 588 millió euró volt az első negyedévben, amely közel 74 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest. Az egy részvényre jutó nyereség 0,85 euró volt az első negyedévben, míg 2018 azonos időszakában 23,44 eurós egy részvényre jutó nyereséget ért el a vállalat.

Nem jó most autógyártónak lenni - A BMW-t ráadásul az ág is húzta

Mit mondott a menedzsment?

A menedzsment több fontos várakozást is megadott a negyedéves beszámolójában a teljes 2019-es évre vonatkozóan:

  • Az autóértékesítés szerény mértékben növekedhet a 2018-as szinthez képest. Tavaly egyéként 2,49 millió autót adtak el globálisan a németek.
  • A BMW flottaszintű szén-dioxid-kibocsátása szerény mértékben csökkenhet 2018-hoz képest. Tavaly 128 g/km volt a BMW flottaszintű szén-dioxid-kibocsátása.
  • A meghatározó üzletág üzemi eredménye 4,5 és 6 százalék között alakulhat, amely további csökkenést jelentene a 2018-ban elért 7,2 százalékos üzemi marzshoz képest.
  • A BMW szerint motoreladásai kis mértékben ugyan, de növekedhetnek 2019-ben.
  • A motorgyártó üzletág üzemi marzsa 8 és 10 százalékos sávban alakulhat.

Esik az árfolyam

Az elemzői várakozásoktól elmaradó első negyedéves beszámolónak nem örülnek a BMW befektetői, a vállalat árfolyama közel 2 százalékot csökkent a hétfői záráshoz képest.

Nem jó most autógyártónak lenni - A BMW-t ráadásul az ág is húzta