HU Language HU
május 18, 2019 0

Áprilisban tovább csökkentek az autóeladások az Európai Unióban, így már zsinórban nyolcadik hónapja tart a világ egyik legnagyobb autópiacának zsugorodása. Fordulatról ugyan nem beszélhetünk, viszont a meghatározó országok között több is akadt, ahol nőtt az új autók eladása és a korábbi hónapokhoz képest jóval több autógyártó tudta növelni eladásait.

Az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma közel 1,3 millió darab volt áprilisban, amely 0,4 százalékos csökkenést jelentett 2018 azonos időszakához képest az ACEA legfrissebb statisztikái szerint. A mostani visszaeséssel kapcsolatban érdemes megjegyezni azt is, hogy április volt zsinórban a nyolcadik hónap, amikor kevesebb autót adtak el az EU-ban. A teljes eddigi évet figyelembe véve pedig elmondható, hogy 5,33 millió autót adtak el az Európai Unióban, amely 2,6 százalékos csökkenést jelentett 2018 első négy hónapjához képest.

A jövővel kapcsolatos várakozások sem adnak okot az optimizmusa, az EY szakemberei szerint a borús gazdasági környezet, a Brexittel kapcsolatos véget nem érő tárgyalások és politikai kockázatok egyaránt abba az irányba mutatnak, hogy nem fog növekedni az új autók regisztrációjának a száma az EU-ban.

Az áprilisi statisztikákból ugyanakkor kiderült az is, hogy az EU meghatározó autópiacai közül három is képes volt a bővülésre: Spanyolországban (+2,6%), Olaszországban (+1,5%) és Franciaországban (+0,4%) is több autót adtak el, mint 2018 azonos időszakában. A fentebb már említett okok hatására Németországban (-1,1%) és az Egyesült Királyságban (-4,1%) viszont kevesebb autót adtak el múlt hónapban.

Áprilisban 17 olyan ország is volt az EU-ban, ahol nőttek az új autó eladások. A legjobb teljesítményt ismét Litvánia (+42,2%) nyújtotta, ahol részben az alacsony bázis hatására látványos volt a bővülés. A sorban Ciprus (+39,4%) és Horvátország (+22,4%) következett, míg Magyarország (+3%) már nem fért be az élmezőnybe.

Autópiac: zuhanások és látványos feltámadások a kedvelt márkáknál

A legtöbb meghatározó prémiumautó-gyártó nagyon belehúzott

Hogyha a meghatározó márkákat nézzük, akkor a Nissan (-16,7%), a Volkswagen (-7,2%), az Audi (-5,4%) és a Renault (-5%) eladásai csökkentek a legnagyobb mértékben az előző év azonos időszakához képest áprilisban.

Ugyanakkor voltak olyan gyártók is szép számmal, amelyek ebben a nehéz időszakban is képesek voltak arra, hogy nagyobb mértékben növeljék eladásaikat: a Volvo (+3,4%), a Mercedes (+3,6%), a BMW (+12,6%) és Citroen (+14,7%) is több autót értékesített 2019 áprilisában, mint egy évvel korábban.

Áprilisban az abszolút győztes ismét a Dacia lett, a márka múlt hónapban több mint 52 ezer autót értékesített, amely 15 százalékos növekedést jelentett 2018 azonos időszakához képest.

Autópiac: zuhanások és látványos feltámadások a kedvelt márkáknál